اعلام جزئیات جدید درباره فرایند جذب معلمان | سالانه ۵۰ هزار معلم جذب آموزش و پرورش می‌شوند

  • کد خبر: ۳۷۸۴۸۹
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۵
اعلام جزئیات جدید درباره فرایند جذب معلمان | سالانه ۵۰ هزار معلم جذب آموزش و پرورش می‌شوند
در سال‌های اخیر، هرساله بیش از ۵۰ هزار معلم از طریق ماده ۲۸ وارد آموزش و پرورش شده‌اند؛ این عدد نشان‌دهنده استقبال گسترده و اهمیت این مسیر است.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس محبی درباره جذب معلمان از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: در حالت عادی فرایند جذب که از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود، بهترین و مطلوب‌ترین مسیر است. این مسیر چندین سال زمان می‌برد و معلمان آموزش‌های تخصصی لازم را می‌بینند و بعد وارد مدارس می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: مطالعات و پژوهش‌های متعددی درباره کیفیت ورود داوطلبان، آزمون‌های استخدامی، کانون‌های ارزیابی، آموزش‌های ضمن خدمت و عملکرد آنان در کلاس درس انجام شده و واقعیت این است که ظرفیت دانشگاه‌ها، به دلیل کمبود منابع و محدودیت‌ها، پاسخگوی نیاز کامل نیست؛ بنابراین در دولت، استفاده از ظرفیت ماده ۲۸، ابزاری حیاتی برای رفع کمبود معلم است چراکه در شرایط فعلی، تکیه بر جذب مستقیم معلمان از مسیر این ظرفیت قانونی، راهکاری سریع و کارآمد محسوب می‌شود و توانسته پوشش خوبی در تعداد معلمان داشته باشد.

به گفته وی، نتایج این مطالعات در اختیار مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی قرار دارد و مبنای تصمیم‌گیری‌های آنان در حوزه جذب نیروی انسانی است.

محبی افزود: به‌صورت طبیعی، مسیر مطلوب و نهایی برای جذب معلم از سوی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است. دانشجویان در این دانشگاه‌ها طی سه تا چهار سال آموزش‌های کامل و تخصصی دریافت می‌کنند و پس از آن وارد مدارس می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت این دانشگاه‌ها و نیاز فوری آموزش و پرورش به معلم، ماده ۲۸ به‌عنوان مسیر مکمل برای جبران کمبود نیرو استفاده می‌شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر، هر ساله بیش از ۵۰ هزار معلم از طریق ماده ۲۸ وارد آموزش و پرورش شده‌اند؛ این عدد نشان‌دهنده استقبال گسترده و اهمیت این مسیر است. در حال حاضر، ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در سال ثبت‌نام می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که نیاز جدی به جذب معلم در سیستم داریم؛ البته باید توجه داشت که نگران کاهش کیفیت نیستیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که برخی کارشناسان مدعی هستند که نیمی از این معلمان با توجه به شرایط سنی و نبود تجربه کافی، کارآمدی لازم را در نظام آموزشی ندارند، اظهار کرد: چنین ادعایی فاقد پشتوانه پژوهشی است. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بدون تحقیق و مستندات علمی هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

محبی ادامه داد: ممکن است در برخی مناطق به‌طور موردی جابه‌جایی‌هایی صورت گیرد یا معلمان موقتا در کلاس مورد نظرشان سامان‌دهی نشوند، اما این موارد استثناست و ارتباطی با ماهیت فرایند جذب ندارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.